The student life

13271973_10209543134438397_1123662837_o
De projectgroep

Starbucks, Cool lime drankjes, thee en een laptop voor mijn neus. Zo zag het er de afgelopen maand uit. Ik had 2 presentaties en een essay allebei op maandag 13 juni. In eerste instantie hadden wij onze presentatie moeten houden over Allianz de zorg verzekeraar, maar dat hadden wij niet begrepen.. Oeps! Gelukkig vond de professor het geen probleem en hebben wij onze presentatie alsnog gehaald. Mijn laatste tentamen had ik op woensdag 6 juli. Benieuwd hoe het studeren in München eraan toe ging? Ik geef een kleine samenvatting, lees snel verder!

Een kleine samenvatting over studeren aan Höchschule München

Hogeschool München is een grote school met 3 verschillende locaties verspreid door heel de stad. De business school zit helaas in München Pasing, wat vanaf het centraal station ongeveer 20 minuten met het openbaar vervoer is.

Het kiezen van vakken was best lastig. Aan het begin van het semester kregen wij een lijst met vakken die we konden volgen. Hieruit moesten wij een keuze maken en ons online inschrijven. Ik hoefde dus geen minor te kiezen, maar losse vakken. Het lastige hierbij is dat ze werken met een loting systeem, waardoor het niet zeker is dat je bepaalde vakken kan volgen. Als je niet bent ingeloot moet je naar de eerste les en toestemming vragen aan de professor of je de lessen mag volgen. Dit had ik helaas bij 3 vakken. Gelukkig allemaal goed gekomen! 🙂

Naast het kiezen van de vakken moet je ook je eigen rooster maken. Je krijg dus eigenlijk een lijst met vakken en de dagen waarop deze lessen gegeven worden. Puzzelen maar…

Voor 3/7 vakken had ik les van een Engelsman. Hij komt uit Engeland en heeft over heel Europa gewerkt als CEO bij onder andere het jeansmerk Levi’s. Verder spreken alle andere docenten ook goed Engels. 

De vakken die ik hier volg zijn:

  • Human Resource Management
  • Interculturele Communicatie
  • International Management
  • International Strategy
  • Strategic Planning and Management
  • Marketing
  • Duits A1

Heb ik hier ook kosten gemaakt voor het studeren? Jazeker! Voor een aantal vakken moest ik cases kopen (International strategy, Strategic Planning and Management). Deze moest ik aanschaffen via website van Harvard university uit Amerika. Voor de andere vakken heb ik geen boeken of cases hoeven aanschaffen. Daarnaast moest ik in het begin van het jaar algemene schoolkosten betalen van €60,- en een semesterticket voor het openbaar vervoer van €160,-.

Inmiddels heb ik alle vakken afgerond en is het is nu wachten op de cijfers. Vergeleken met andere Erasmus studenten ben ik heel vroeg klaar. De tentamenweek loopt tot 21 juli (voor de business school) en daarna beginnen de ‘block courses’. Dit houdt in dat je een week lang hetzelfde vak hebt en deze daarna ook gelijk afrond. Ik heb express niet gekozen voor deze vakken, zodat ik met het mooie weer geen school meer heb. Andere opleidingen zoals engineering en design hebben langer les dan ik. Zij ronden de tentamens/presentaties af in de week van 20 juli.

Waar ik het meest aan heb moeten wennen is dat 1 les 3 uur duurt. De les begint ’s ochtends om 08:15 en eindigt pas om 11:30!

De lessen duurden niet alleen heel lang, ze begonnen ook heel laat met school. Het 2e semester (zomer) begint heel laat vergeleken bij Nederland, namelijk pas op 15 maart. In Nederland begint het 2e semester al op 1 februari. Ik had in maart nog geen lessen, maar vooral introductieweken. Grappig is ook dat er na de eerste week school gelijk weer vakantie was. Voor mijn gevoel was ik pas in april begonnen met school.

Op Hogeschool München kennen ze ook geen tentamenweek met herkansingen. Alle tentamens worden maar 1 keer gegeven, aan het eind van het semester. Een tentamen herkansen is dan ook niet mogelijk, daar moet je dan een half jaar op wachten.

Ook was er bij elk vak de regel dat er geen bier gedronken mocht worden tijdens de lessen. Blijkbaar is het voor Duitsers heel normaal om bier mee naar school te nemen.

Helaas geen bier voor veel studenten, maar wel een goedkope warme maaltijd. Tussen 11 en 2 kan iedere student warm eten halen in school en dit is een heel populair concept. Een beetje vergelijkbaar met de Amerikaanse kantines. Elke dag is er iets anders te eten, bijvoorbeeld pasta, nasi, aardappels, salade etc. Het is heel goedkoop, een bord pasta is ongeveer €1,50.

Studeren

coffee-1284041_1920

In de intro heb ik al aangegeven veel bij Starbucks te hebben gewerkt voor school. Ik wisselde het regelmatig af, de ene dag thuis en de andere dag in Starbucks. Meestal zat ik in Starbucks met een groep van 5 a 6 mensen. Heel productief, ook al lijkt het misschien niet zo. Thuis is het nog wel eens lastig om niet even op Facebook te kijken of Netflix te openen.

Liefss!

Geef een reactie

