Bright and early

Munchen 8

Mirabellgarten

Ik ben nog maar net in Duitsland of we gingen alweer naar Oostenrijk. ‘S morgens om 8 uur stonden we klaar voor de trein naar Salzburg. Bright and early, zoals de Amerikanen dat hier zeggen. Ik was even bang dat ik verdwaald was op het centraal station, want de trein naar Salzburg stond helemaal aan de andere kant van het gebouw. Gelukkig heb ik het gevonden (op tijd)! Maar van het international office zijn ze natuurlijk ook niet dom en daarom hadden ze tegen iedereen gezegd om 8 uur klaar te staan. Dit terwijl de trein pas om 08.45 zou komen… Iedereen die: vertraging had, niet kon plannen, zich had verslapen vanwege een avondje stappen of verdwaald was op het station, kon dus toch nog mee 🙂

We kwamen rond een uur of 11 aan in Salzburg waarna we naar een mooie tuin liepen (zie foto hierboven). Ook wel Mirabellgarten genoemd. Wolf Dietrich, de bekendste bisschop van Salzburg, liet dit paleis rond 1606 bouwen voor zijn maitresse Salome Alt en hun 15 kinderen. Toen heette het Schloss Altenau (naar de achternaam van Salome), maar een latere bisschop veranderde de naam in Mirabell.

Munchen 10

De slotjesbrug over de Donau

Over deze brug liepen wij op weg naar een kasteel dat we wilden bezoeken. De hele brug hangt volg met deze leuke slotjes.

Munchen 9

Het uitzicht, vanaf de brug, op het kasteel.

Munchen 12

En zo ziet de winkelstraat eruit. Hier moesten we doorheen lopen voor we naar het kasteel konden. Het is heel sfeervol en schattig. Het doet mij een beetje denken aan Italië.

Munchen 13

Nog een foto van de winkelstraat.

Munchen 15

Deze man speelde harp op een groot plein, erg mooi!

IMG_2792

Dit is een van de weinige foto’s die ik heb gemaakt in het kasteel. Het viel nogal tegen haha. Geen mooie kamers, geen bijzondere gebouwen, het zag er voornamelijk zo uit.

IMG_7145

Dit is de groep waarmee we door Salzburg gelopen hebben.

IMG_7152

Sophie – Nina – Ik

— Het BMW museum

IMG_2746

Deze auto’s vond ik erg leuk.

IMG_2753

Mini cooper is ook van BMW 🙂

Vorige week donderdag hadden we een stevige wandeling (van maar liefst 2 uur) door de fabriek van BMW. We kregen alles te zien, van begin tot eind. We zagen hoe ze de deuren en de bodem van de auto maakten. Ook hoe het hele frame in elkaar gezet werd met robot armen. Daarna kwam het verven, de ramen, stoelen en de motor.

Toen we de fabriek binnen kwamen lopen zagen we gelijk de robotarmen al aan het werk. De deuren vlogen door de lucht heen. De hele fabriek bestond zo’n beetje uit robots. Wat ik bijzonder vond was dat ze met chemische reacties werken. De auto’s worden bijvoorbeeld negatief elektronisch geladen en de verf positief elektronisch. Op deze manier trekt de auto op elke plek evenveel van de verf aan en de rest plakt niet. Overal evenveel verf is dus het resultaat. De stank die van deze chemische reactie afkomt is trouwens verschrikkelijk!

Vandaag heb ik ook mijn eerste lesdag gehad, maar daarover vertel ik meer in mijn volgende blog.

Liefs

 

Een gedachte over “Bright and early

Geef een reactie

